1. saziv grafike Goranske kiparske radionice
Održan 2021. u Lokvama, atelje voditeljice saziva grafike Tihane Karlović
Sudionica: Jasna Šikanja
Daleko i blizu Jasne Šikanja
Već na Prvom sazivu grafike pod okriljem Goranske kiparske radionice Lokve nastala je reprezentativna mapa drvoreza pod nazivom Daleko i blizu vrsne riječke grafičarke Jasne Šikanja. Riječ je o pet grafičkih listova manjeg formata otisnutih na japanskom kozo-papiru 1. Evo hodograma pripreme: u proljeće 2021. nastale su prve skice; slijedila je izrada matrica; izabrano je lipovo drvo zbog mekoće, gustoće i neistaknutih godova. Jer, ideja je bila da otisci nemaju puno detalja niti jaku strukturu, da u njima nema opisivanja ni suvišnih poteza, da likovna forma priziva smirujuće, fluidne, gotovo bezglasne ritmove prirode, ali bez figurativnog i narativnog sadržaja.
Poznata je Jasnina sklonost eksperimentiranju i zahtjevnim likovnim situacijama. Svoje primarne interese usmjerila je na grafiku, no, znamo da grafika nije jedini njezin medij. Provjeravala se u performansu, instalaciji, travel-artu, fotografiji, skulpturi, slikarstvu, crtežu. Ali grafika ostaje vertikalom njezina opusa. A ova je mapa, prema njezinim riječima, početak nečega na čemu će temeljiti svoj budući rad.
Sažetost Jasnina izričaja, asketska suzdržanost i sklonost minimalizmu nisu slučajnosti, proizlaze iz njezina stvaralačkog bića kojemu je izostavljanje pojedinosti važnije od nabrajanja. Uostalom, možemo provjeriti kako prisiljava naše oko na zapažanje likovnih elemenata koji se gotovo ne vide, na otkrivanje pojedinosti skrivenih pogledu naviknutom da vidi samo poznato. I koliko joj je važno izraziti ono gotovo neopazivo, otisnuti matrice tako da tragovi boje i naznake motiva budu jedva vidljivi. I to, da se njezina grafička misao kreće prema svijetlim, lazurnim tonovima. Od otvorenih krivulja do zatvorenih geometrijskih oblika ostaje vezana za objektivnu stvarnost i promatranje prirodnih procesa, ali u kontemplativnoj projekciji svoga stvaralačkog bića obraća se osjetilnoj sferi, lirskoj doživljajnosti i osjetljivosti.
Poznato je da je načinom i poimanjem života čvrsto povezana s prirodom koja je fascinira jednostavnošćui i, istodobno, složenošću trajanja. Ako bismo tražili temu ove njezine grafičke mape, onda bi to bila tema tišine, već ranije propitivana u njezinom opusu. Pogledajmo kako je slikarskim instinktom i discipliniranom mirnoćom likovnoga govorenja tišinu pretvorila u osobni trag. U osjetilnu, ali i misaonu kategoriju. U meditativni zapis unutarnjeg gledanja i opažanja. Pa je drveće, šumu, planine, stijene, potoke, nebo i raslinje i sav misterij prirode vizualizirala tako da djeluje nestvarno i nepostojeće, ali stvarno i postojeće u slikarstvu. Ili, kako bi to autorica rekla, daleko i blizu.
Površinu papira aktivirala je bojom, ne u namjeri da oponaša motiv, već da ga prepusti svjetlu. Boju je vezala za prostor, za vidljivu prirodu, ritmove, mirise i dah Gorskog kotara. Grafičke listove otisnula je na papiru nježne strukture, tradicionalnom zapadnjačkom tehnikom drvoreza. I to ručno, ne na preši. Jer, važan joj je bio osjet pritiska kojim je nadgledala svijetliji i tamniji nanos boje na površinu. Uporabila je standardni pigment za grafiku, razrijeđene uljene boje u tri registra (znamo da svaka boja ima svoju matricu). Varirala je položaje oblika i dinamiku kretanja pa je u svakom grafičkom listu drugi ritam. Ako je krivulja dobila zamah u kretanju, okrenula se elementu geometrije – četvrtastim ili ovalnim monokromom sabrala je i umirila prizor. Čini se, više intuitivno nego promišljeno. Tamo gdje je ovalna forma samo djelimice ušla u kadar, postala je polukružnim znakom, zapravo poveznicom koja nas vodi kroz ovu nježnu grafičku priču o doživljaju goranskog prostora (tu ovalnu formu autorica naziva putujućim simbolom povezanosti). Trebali su joj ti hladni plošni geometrijski elementi da bi njima kompenzirala izostajanje jakih poteza i čvrstih struktura.
Htjela bih istaknuti posebnosti ove mape: jednostavnost, nenametljivost, tihost, efekt lazurnog i akvarelnog, krhkost i nježnost, šarenilo i vedrinu izričaja. Uz to, Jasnino nastojanje na produkciji lijepih, umirujućih sadržaja koji izražavaju lirski doživljaj jedne izrazito senzibilne naravi. Valovite krivulje bez početka i kraja i bez zaleta klize osjetljivom (gotovo ranjivom) površinom nudeći produhovljeni aspekt prirode. Riječju, grafička mapa Daleko i blizu je miran zapis umjetnice koja otvorenih čula propituje svoju, u prostoru i vremenu pomno čuvanu.umjetničku poziciju.
1 Papir male gramature, proizvodi ga tvornica Awagami.
Branka Arh